MĂRTURIE ÎN PIATRĂ A DRUMURILOR ROMANE

Interesant

„Împăratul Cezar, fiul divinului Nerva, Nerva Traianus Augustus Germanicus, mare pontif, învestit cu puterea de tribun a patra oară, tată al patriei, consul a treia oară, a tăiat muntele  şi-a  făcut acest drum de-a lungul fluviului.”

Descriere

Dacă ar trebui să căutăm un al doilea atribut al Clisurii după „frumuseţe”, acesta ar fi „diversitatea”, de la cea geografică şi geologică la cea istorică, etnică, culturală şi religioasă. Poate aşa vă vom stârni curiozitatea de a vedea de pe puntea vaporului  singura mărturie din cele zece tabule votive dăltuite în Defileul Dunării a drumurilor romane construite de-a lungul fluviului.

La intrarea în Cazanele Mici ale Dunării dinspre Orşova, pe malul sârbesc, la km 964,5 fluvial, se păstrează încă Tabula Traiana. Acum ea este ridicată cu peste 30 m mai sus faţă de locul iniţial, pentru a nu fi inundată de apele fluviului prin construirea Lacului de acumulare Porţile de Fier (1964-1971).

Tabula Traiana a fost dedicată împăratului Traian, în anul 103 d.Hr., când s-au încheiat lucrările drumului roman de pe malul drept al Dunării. Construirea drumului  de-a lungul fluviului a început în anii 33-34 d.Hr., sub domnia împăratului Tiberiu şi a fost continuată în timpul lui Vespasian până în dreptul localităţii Milanovać.  Apoi, drumul a fost restaurat din porunca lui Domiţian (75-80 d.Hr.) şi s-a terminat pe vremea lui Traian, dornic să ocupe Dacia cât mai repede.  Pentru construirea drumului, stânca era sfărâmată cu ajutorul focului şi a daltei, fapt pentru care lucrarea a durat atâţia ani. Drumul roman săpat lângă mal era atât de îngust încât carele abia puteau trece într-un singur şir. El avea porţiuni suspendate deasupra apei, cu podele din lemn aşezate pe grinzi de stejar înfipte în peretele de stâncă. Totodată, drumul construit de romani era folosit pentru tractarea ambarcaţiunilor la trecerea prin locurile periculoase. Această tehnică, denumită „halaj”, a fost folosită până la construirea barajului, doar că, în timp, forţa oamenilor a fost înlocuită cu puterea boilor şi apoi a maşinilor cu aburi.

Cea mai mare parte a drumului roman de pe malul drept al Dunării este astăzi sub apele lacului de acumulare. Deasupra lui s-a construit un drum modern cu viaducte şi tunele care oferă o panoramă de neuitat a Cazanelor Dunării de pe malul sârbesc.

A rămas doar Tabula Traiana cu inscripţia cioplită în stâncă pe o suprafaţă netezită şi mărginită cu o „ramă” pe care sunt doi delfini plutind  pe apă şi un vultur roman în zbor. Coincidenţă sau nu, ca şi Statuia lui Decebal de pe malul românesc, Tabula Traiana are tot „un raport de aur” dintre lungimea de 4 m şi lăţimea sa de 2,5 m, doar că scara este de 10 ori mai mare pentru chipul lui Decebal.

Traducerea liberă a textului latin de pe tabula închinată împăratului Traian şi drumurilor romane de pe Clisura Dunării poate fi citită lângă imaginile inserate.

Lasă un răspuns